|
|
|||
חשיפה והתגלות בקלפי הטארוט לצורך פרוייקט כתיבה מתוכנן, חיפשתי דרך להמחיש את הקריאה
הפתוחה בקלפי הטארוט של מרסיי בשאלה שנוגעת לא רק לשואל בודד. שאלתי את עצמי איך
כדאי להתחיל. החלטתי לפנות אל הקלפים עצמם, ולבחור שלושה מבין 22 קלפי הסידרה
הראשית של הטארוט. קלפי הסידרה הזו הם עשירים במיוחד בסמלים, הרבה יותר משאר 56
הקלפים בחפיסה השלמה. מה שביקשתי לקבל משלושת הקלפים הוא מסר או תובנה על הקריאה
בקלפים - מסר שחשוב לי להעביר, אבל גם משהו שמתאים כפתיחה, איזו נקודת מוצא
מועילה למי שמתעניין בקריאה בקלפי הטארוט. הנחתי את המפה שעליה אני פורס את הקלפים והתכוונתי
לערבב אותם, כפי שאני עושה בדרך כלל. אולם מייד כשהוצאתי את הקלפים מנרתיק הבד
שלהם קפץ לעיני קלף הכוכב, שהיה ממש בראש החפיסה. בדרך מקרה או שלא, שני הבאים
אחריו היו גם הם מהסידרה הראשית: קלף יום הדין
וקלף העולם.
הכלל הבסיסי כשאני קורא בקלפים הוא שכל דבר הוא סימן. החלטתי אפוא לקבל את שלושת
הקלפים האלה כתשובה, והנחתי אותם משמאל לימין.
הפרט הראשון שמשך את עיני היה הדמיון הרב בפנים
ובתנוחת הכתפיים של הנשים בשני הקלפים שבצדדים, והבנתי ששתיהן מייצגות אותה
דמות. הבחנתי גם שכל הדמויות האנושיות (אבל לא המלאכים) עירומות, מה שמאפיין רק את
הקלפים האחרונים בסידרה הראשית. העירום בטארוט מציין חשיפה, ונראה לי שהכוונה
לחשיפה של תכנים אישיים ואינטימיים שמאפיינת את הקריאה בקלפים. המשמעות הראשונית של הקלף האמצעי, יום הדין, היא
התגלות. זוהי, אם כן, המשמעות של צירוף הקלפים: הוא מתאר את המפגש שבו השואל בא
כדי להתייעץ בקלפים עם הקורא, לחשוף בפניו את חייו ולקבל ממנו הדרכה באמצעות
הקלפים. ואכן, הקריאה האידיאלית (שצירוף הקלפים שלנו מתאר) היא רגע דרמטי שבו
השואל מגלה משהו על עצמו, כאשר תכנים נסתרים יוצאים ממעמקי הנפש והלא-מודע אל
האור. במרכז המפגש נמצא השואל, עם הבעיות והמצוקות שמטרידות אותו. הדמות המייצגת
אותו נראית מאחור, בלי שנראה את פניה: השואל מגיע אל הקריאה בלי שנדע עליו דבר,
וגם הוא אולי אינו מכיר את אותו חלק בעצמו שתהליך הקריאה בקלפים יכול לחשוף. השואל מביא איתו את דמויות האב והאם משני צידיו, שמייצגות
את העבר המשפחתי ואת התבניות הנפשיות והרגשיות שהוטבעו בו בילדות. במקרים רבים
התבניות האלה קשורות גם לבעיות שמעסיקות אותו כיום, וזה בדיוק מה שעושים בטיפול
פסיכולוגי. אבל בקלפי הטארוט אפשר אולי להתחבר לרובד עמוק יותר, ששייך לשואל עוד
לפני שהוא נפגש עם דמויות ההורים. זהו הבור הפתוח בתחתית הקלף, שההתגלות מאירה
מלמעלה את שוליו בצבע צהוב בוהק. מהו הבור הזה, שהשואל מגיח ממנו? אולי מדובר
בגלגולים קודמים, ואולי זה בדיוק מה שאיננו יכולים לדעת, המסתורין הייחודי
והאישי שממנו באה כל הוויה אנושית. עם המטענים האלה השואל מגיע לתהליך הקריאה, שבו הוא
אמור לפגוש פנים אל פנים את המלאך המייצג רבדים גבוהים ומוארים של תודעה. אבל
המלאך הזה הוא שלו ומכוון אליו באופן אישי. התשובות שהוא מקבל בקריאה אמורות
אפוא לבוא לא מהקלפים וגם לא מהקורא אלא ממקום ששייך לשואל עצמו, משהו שכבר היה
בו מלכתחילה ומתחבר לחלק המואר והמיטיב שלו. תהליך הקריאה רק אמור לשחרר את הידע
הזה, ולהפגיש את השואל עם הדמות הגבוהה של עצמו ללא מסכות וכיסויים. ומה עם הקורא בקלפים, זה שהשואל בא להתייעץ איתו? אפשר
לזהות אותו עם שתי הדמויות הנשיות שבצדדים. בקלף הכוכב אנו רואים אותו בתהליך של
היטהרות וניקוי עצמי, כאשר הוא פונה לצד שמאל שמייצג את העבר. הכוכב הכחול מעל
ראשו מייצג חלק גבוה יותר בהוויתו, המתקשר גם לתודעה הקוסמית של הכוכב הגדול
שלמעלה. ההיטהרות שבקלף היא התפתחות אישית שהקורא עובר עם עצמו, כאשר הוא מעבד
את נסיון העבר שלו מתוך נקודת מבט מוארת. או, במלים אחרות: כדי לעזור לאנשים
אחרים עליך לעבוד קודם כל על עצמך. בקלף העולם, לעומת זאת, אנו רואים את הקורא בשעת
הקריאה. הפנים שלו מכוונות אל תהליך ההתגלות בנקודת המרכז של שלושת הקלפים,
ואחריה אל ההתנסויות האישיות של עצמו בקלף הכוכב שמתוכן הוא שואב את היכולת
להבין ולהזדהות עם השואל. אולם מבט אישוני העיניים – ההתכוונות שלו - מופנה אל
המלאך שבקלף האמצעי. הריקוד עם הסמל הגברי (מקל) ביד אחת, והסמל הנשי (מעין מכל
דמוי אגס) ביד השנייה, מבטא מיומנות של זרימה ושילוב בין היבטים משלימים שהיא
הבסיס לאמנות הקריאה. הריקוד שהקורא עושה בא מתוך השואל וזורם אליו, כפי שמרמזים
קווי הצעיף סביב גופו. אולם הוא עושה זאת כביכול ממרחק מסויים, בלי להכתיב
ולקבוע ישירות מה השואל אמור לעשות בחייו. אפשר להבחין עוד שתהליך הקריאה חושף גם את הקורא עצמו,
שמופיע כאן כדמות עירומה, אולם החשיפה שייכת לסיפור ההתפתחות האישית שלו, כפי
שמבטא קלף הכוכב. במהלך הקריאה עצמה, הקורא מוסתר ומוגן ממבטו של השואל באמצעות
זר העלים המקיף אותו. ואכן, כמו שקורה גם בטיפול נפשי, הקורא אמור לראות את
השואל היטב ולהבין מה מתרחש בחייו. אולם השואל אינו רואה את הקורא, שמוסתר ממנו
על ידי מסך של דימויים והשלכות שהשואל יוצר בדמיונו. אפשר להמשיך ולגלות בקלפים עוד היבטים של תהליך הקריאה
שכאן קצר המקום מלפרט. כל אחת ואחד מוזמנים להתבונן עוד בציורים, לשחק עם צירופי
הפרטים שלהם ולגלות איזה מסר אישי על מה שהקריאה בקלפים יכולה להיות בשבילנו. גם
למי שעדיין אינו מכיר את הטארוט כדאי לנסות זאת. אלה שמשתמשים בחפיסה אחרת
יכולים לשלוף את הקלפים המקבילים מהחפיסה שלהם, עם הפרטים והאופי השונים במקצת,
ולראות מה הקלפים שלהם מביעים. כמו תמיד בקלפים, האפשרויות הן בלתי מוגבלות
ותלויות רק בכם. שיהיה לכם בהצלחה. |