ד"ר יואב בן-דב | www.bendov.info | yoav ben-dov

 

טארוט CBD של מרסיי

 

העבודה על ספר טארוט חדש יצרה הזדמנות לצייר חפיסת קלפים שתלווה אותו. ההזדמנות הזו נפגשה עם בעייה שהטרידה אותי. מבין הגירסאות השונות לטארוט של מרסיי, החפיסה של קונוור מ 1760 בולטת במיוחד. אפשר לומר שהיא ניצבת בדיוק בנקודת הצומת בין שתי התקופות הגדולות בהיסטוריה של הטארוט. מבחינת מה שמוביל אליה, היא מסכמת מאות שנים של מסורת מתמשכת עם התפתחות ושכלול. היא מופיעה זמן קצר לפני השינויים הגדולים של המאה התשע עשרה, ועדיין שומרת על קשר רציף עם חפיסות הטארוט העממיות העתיקות ביותר. מבחינת מה שבא אחריה, מבין כל החפיסות המסורתיות זוהי החפיסה המוערכת ובעלת ההשפעה הרבה ביותר על כל התנועה החדשה של שימוש בטארוט. ביטוי לכך הוא העובדה שבמסורת הצרפתית חפיסת קונוור נחשבת לפחות מאז סוף המאה התשע עשרה כקרובה ביותר "לדבר האמיתי", והיא ששימשה כמקור העיקרי של חפיסות מרסיי החדשות במאה העשרים.

 

אפשר לחשוב על כך באופן הבא. אין ספק שלקלפי הטארוט יש איזה קסם מסתורי שהם מפעילים על בני האדם. אפשר לחשוב על הקסם הזה במונחים מיסטיים (למשל, כוח מאגי שפועל דרך הקלפים), פסיכולוגיים (תבנית סמלית שמעודדת אותנו לחשוף תכנים רגשיים נסתרים) או אמנותיים (יצירה גאונית שנוגעת ומפעילה אותנו ברבדים עמוקים). כך או אחרת, הביטוי הממשי לקסם של הקלפים הוא העובדה שהם מצליחים לעורר תחושות כאלה אצל אנשים כה רבים במשך מאות שנים.  מנקודת מבט כזו, אפשר להניח שהחפיסה שהפכה למשפיעה ולמוערכת ביותר מבין כל החפיסות המסורתיות היא זו שמבטאת את הקסם של ציורי הטארוט העתיקים בצורה הברורה והמובהקת ביותר. זו החפיסה שהייתי רוצה שתהייה לי, ושאוכל לעבוד איתה מתוך תחושה של אמון מלא בכל פרטי הציורים. אבל עד כה אי אפשר היה למצוא אותה בגירסה שימושית שהיא גם נאמנה למקור.

 

יש כיום חפיסות שהן העתקים מצולמים מקלפים מקוריים של קונוור שנשמרו בספריות או באוספים פרטיים. אולם הקלפים המקוריים התבלו עם השימוש והשנים, הצבעים דהו ופרטים רבים ניטשטשו או נמחקו. אנשים קונים חפיסות כאלה לצורכי לימוד ואספנות אך הן אינן מתאימות לקריאה. מצד שני קיימות המהדורות "המשוחזרות" של מרטו, חודורובסקי-קמואן והדר עם קווים ברורים וצבעים רעננים. בחפיסות כאלה אפשר להשתמש לקריאה, אולם הן אינן באמת נאמנות לפרטי הציורים המקוריים. מרטו השתמש בחיקוי לא מדוייק של חפיסת קונוור מסוף המאה התשע עשרה והכניס בו שינויים נוספים בלי להסביר את שיקוליו. יוצרי שתי החפיסות האחרות שאפו למשהו יותר אותנטי, אבל הם חשבו על איזשהו "טארוט אמיתי" שלדעתם נוצר בידי חבורת מיסטיקאים עלומים בסוף ימי הביניים כביטוי לתורה פילוסופית סודית. את המקור הזה הם רצו לשחזר למרות שאין לו שום עדות היסטורית ממשית. הם שינו אפוא את פרטי הציורים המופיעים בחפיסת קונוור ושילבו בהם פרטים מחפיסות אחרות, כדי שהקלפים יתאימו למה שהם ראו בעיני רוחם כגירסה "הנכונה" של קלפי הטארוט.

 

אני לא רציתי ללכת בדרך כזו. אני יכול להעריך את האירוניה במהדורה משוחזרת של מקור שאינו קיים, אבל המקור האמיתי לכל החפיסות האלה נמצא בעצם בחפיסה של קונוור. זו הייתה נקודת המוצא לכל אחת מהחפיסות המשוחזרות-כביכול, וכל אחד מהיוצרים שלהן הכניס בה שינויים והוסיף פרטים סמליים על פי הפרשנות האישית שלו לקלפים. אין ספק שהחפיסות האלה הן מוצלחות מאוד בדרכן ומבטאות היטב את הידע והכישרון הפורה של יוצריהן. אבל אני העדפתי לתת יותר מקום לציורים של קונוור, ולהפחית עד כמה שאפשר את השפעת הפרשנות האישית שלי.

 

לשם כך השתמשתי בהעתקים מכמה הדפסות שונות של חפיסת קונוור שתרשימי הקווים של כולן נעשו מאותם לוחות עץ מקוריים, אבל הן הודפסו ונצבעו בזמנים שונים. הסיבה לכך היא שבכל אחת מהחפיסות האלה פרטים שונים היטשטשו או נעלמו ולכן אי אפשר להסתמך לגמרי על שום חפיסה יחידה. רק במקרים בודדים, כאשר המקור היה לגמרי לא ברור בכל הגירסאות שעמדו לרשותי, נעזרתי ברמזים מחפיסות עתיקות אחרות או בפתרונות שבחרו יוצרי החפיסות החדשות.

 

אתגר מיוחד הציבה העובדה שבקלפי מרסיי, ובפרט בחפיסה של קונוור, יש מוזרויות רבות בפרטי הציורים. מוזרויות כאלה הן, למשל, עצמים שמתמזגים לתוך עצמים אחרים, צורות רב-משמעיות שאפשר לפרש אותן כשייכות לגופים שונים, אנטומיה לא תקינה או פרספקטיבה בלתי אפשרית, צביעה ששוברת את צורות העצמים או חורגת מחוץ להם, שיבושים ואי אחידות בכיתוב וכדומה. יוצריהן של חפיסות מרסיי חדשות אחרות ניסו "לתקן" רבות מהמוזרויות האלה. אני העדפתי בדרך כלל להשאיר אותן גם בגלל הרצון להישאר נאמן למקור, וגם משום שהן תורמות לתחושת הקסם והמסתורין של הקלפים ומאפשרות לתת להם פירושים חדשים ומעניינים.

 

עם זאת, מה שניסיתי ליצור לא היה העתק מדוייק של חפיסה מלפני מאתיים וחמישים שנה, אלא חפיסה שתהיה שימושית לקריאה עבור אנשים כיום. אמנם, גם בזמן שהקלפים המקוריים הודפסו היה להם נופך "של פעם", מיושן וימי ביניימי. אולם האמצעים שיצרו רושם כזה במאה השמונה עשרה לא יעבדו באותה צורה בימינו. אי אפשר לשחזר בדיוק את טכניקות העבודה, את חומרי הצביעה ואת איכות הנייר של הקלפים המקוריים. וגם אם מצליחים לחקות אותם באמצעים מלאכותיים, הרושם החזותי שהקלפים מעוררים במי שמתבונן בהם יהיה אחר משום שהעין של אנשים בני ימינו רגילה לעולם שונה לגמרי של תמונות וחומרים גרפיים.

 

בגלל ההבדלים האלה הייתי צריך לעשות התאמות עדינות בפרטים שונים כמו, למשל, לרכך את מראהו של פרט חריג שבאמצעי הציור החדשים הפך להיות צורם לעין. שינויים משמעותיים במיוחד עשיתי בהבעות הפנים שהעתקה מדוייקת היתה עושה אותם כבדים ודכאוניים מדי, למרות שעל תווי הפרצוף הכלליים השתדלתי לשמור. כמו כן, בגלל שאין שום דרך לשחזר את גווני הצביעה המקוריים ואת הרושם שהם יצרו, נאלצתי לבנות מחדש את סקלת הגוונים של הצבעים השונים (כלומר, משטח אדום אצל קונוור הוא גם אדום אצלי, אבל הייתי צריך להחליט באיזה גוון של אדום להשתמש). כדי להתאים את הקלפים לרגישות החזותית של ימינו בדקתי גירסאות מוקדמות של החפיסה עם אנשים שונים, שחלקם הכירו את הטארוט לפני כן ואחרים לא, והכנסתי שינויים על פי התגובות שקיבלתי. אני מודה לכל מי שתרמו מזמנם ומתשומת ליבם לעניין.

 

רוב השיקולים האלה לא היו מוכתבים מראש אלא התבהרו לי במהלך העבודה עצמה. בתחילה היה מדובר על פרוייקט קצר ופשוט של כמה חודשים רק לצורך איור הספר. אולם צירוף של נסיבות חיצוניות מקריות-כביכול עם התחושה שהקלפים דורשים עיבוד נוסף הביא בסופו של דבר לתהליך של שלושה שלבים שכל אחד מהם ארך קצת יותר משנה. בשלב הראשון, המאיירת לילה גנין שעבדה בהדרכתי התוותה מחדש בציפורן דיו על נייר את תרשימי הקווים של תחריטי העץ הישנים כאשר היא עובדת בגודל אמיתי ומעתיקה את הפרטים "על פי העין". לאחר מכן, הגרפיקאי ניר מטרסו ביצע תיקוני קווים, כיתובים וצביעה של התרשימים שנסרקו למחשב ברזולוציה גבוהה. לבסוף, אחרי שלמדתי את טכניקות העיבוד הממוחשב הדרושות, עברתי בעצמי על כל הקווים ומשטחי הצביעה ועיצבתי אותם מחדש על פי סריקות של הקלפים המקוריים עד שהתוצאה הסופית נראתה לי נכונה.

 

חפיסת הקלפים המוגמרת נקראת "טארוט CBD של מרסיי" (ראשי התיבות הן קונוור - בן-דב). ביוני 2011 נסעתי להדפיס אותה בבלגיה (בחברת קארטה מונדי, שהיא יצרן הטארוט החשוב ביותר באירופה כיום), והקלפים המוכנים אמורים להגיע לישראל במהלך חודש אוגוסט. בינתיים אפשר לראות את ציורי הקלפים כאן.