| |||||
משפט האסטרולוגיההפניות לקטעים נבחרים מפסק הדין
פתיחת פסק
הדין בקטע מתוך חוות הדעת שלי, כדי להסביר על מה בעצם מדובר במשפט. רישום העדויות
והמוצגים, שכוללת מאמר נוסף מתוך אתר האינטרנט שלי (מדוע האסטרולוגיה אינה מדע).
עורך הדין מטעם ההגנה הגיש את המאמר הזה כמוצג לבית המשפט, וגם חקר אותי בעניינו. בקטע זה השופט
מתייחס לשינוי קו ההגנה, מהטענה "האסטרולוגיה היא נוכלות" לטענה
"קדושי הוא נוכל". הוא מתייחס גם לעובדה שההגנה המשיכה לחקור אותי
ארוכות, למרות שכבר באמצע החקירה היה ברור שהיא מוותרת על הטיעון המקורי שבגללו
זומנתי ועל עדותו של פרופ' שביב, שהייתה אמורה לעמוד כנגד עדותי. בסעיף זה
מתוארים עיקרי חוות הדעת של פרופ' שביב, וכן מצויינת העובדה שההגנה ויתרה על
הופעתו בבית המשפט. השופט פוסק שגם בגלל זה וגם לעצם העניין, הוא דוחה את חוות
הדעת של שביב ומעדיף לקבל את זו שלי. יש לציין שגם
עובדת אי מומחיותו של פרופ' שביב באסטרולוגיה, והבחירה הסלקטיבית של מאמרים מצדו,
הן נקודות שנזכרות בחוות הדעת שלי (בחלק המתייחס לסעיפים ספציפיים בחוות הדעת של
שביב). בחלק זה מתאר
השופט את עיקרי דברי בחוות הדעת ואת התרשמותו מחקירתי בבית המשפט, ומסביר מדוע הוא
מקבל את עמדתי בנושא. הכרעה בשאלת הגנת אמת הפרסום - סעיף 20 בקטע זה
מתייחס השופט לטענת ההגנה בקו הטיעון המתוקן, שלפיו קדושי הוא נוכל באופן אישי
משום ששיטותיו אינן מקובלות ותחזיות שלו אינן מתממשות, ודוחה אותה. נדמה לי שבהערה
על ההגנה שהייתה יכולה להביא מפה ותחזית אסטרולוגית משלה עבור יאסר ערפאת אך לא
עשתה כן יש משום עקיצה קלה על שינוי קו הטיעון, שבעצם הציב את ההגנה בעמדת
"שומרת החומות" של האסטרולוגיה התקנית. אני מנסה לתאר לעצמי את מר לפיד
יושב עם יועציו האסטרולוגיים על המפה של ערפאת, משהו כמו: "מה פתאום ימות תוך
חודשיים? הרי ברור שיש לו הגנה של יופיטר! איזה נוכל הקדושי הזה!". בסיום נימוקיו
חוזר השופט ומציין שהוא מאמץ את חוות דעתי, ושעדותי מקובלת ומהימנה עליו. הוא מקבל
אפוא את עמדתי - האסטרולוגיה אינה מדע, אולם אין בכך כדי להפוך אותה לנוכלות -
וקובע שעל מר לפיד לשלם לתובע פיצויים בגין הוצאת לשון הרע.
|